TELEKOM SEKTÖRÜNÜ GELİŞTİRME POTANSİYELİ OLAN TEKNOLOJİ TRENDLERİ

2019'un başlamasıyla birlikte telekom sektöründe teknoloji trendleri de bir bir gün yüzüne çıkıyor. Teknolojinin hızla gelişmesi dünya üzerinde insanların iletişim kalitesinin de artmasına yardımcı olarak telekom sektörünün de pozitif yönde gelişmesini sağlıyor.

Bu yıl ve önümüzdeki yıllarda hayatımıza girecek olan telekom endüstrisiyle ilgili bazı öne çıkan teknoloji trendlerini sizler için derledik.

5G hayatımıza girmeye hazırlanıyor

5G'nin 2020'ye kadar ticari olarak piyasaya sunulması beklenmiyor. Ancak servis sağlayıcılar o zamana kadar yeni kullanım durumlarını deneme yolundalar. Örneğin, olimpiyatlarda Kore Telekom ve Intel, 5G test istasyonlarında 4K ve 8K akışlarını desteklemek için ortak oldu. Yıl boyunca dört büyük Amerikan havayolu şirketi 2019'da 5G'yi başlatma niyetlerini açıkladılar. Hatta bazı telekomünikasyon devleri 5G ev tipi geniş bant hizmetlerini test etmeye başladılar bile.

2019'un gerçek anlamda 5G'nin yaygınlaşacağı bir yıl olacağını tahmin ediliyor. Dünya çapındaki yirmi beş servis sağlayıcı, 2019'da 5G'yi başlatmayı planlıyor. 5G'den genel olarak bahsetmek gerekirse; artan hız ve düşük gecikme süresi, sürükleyici içerik (artırılmış gerçeklik, sanal gerçeklik) ve yüksek çözünürlüklü video gibi kullanım durumlarını desteklediğini söyleyebiliriz. İlk endüstri heyecanı tüketici uygulamalarından gelebilirken özerk araçlar ve büyük makine tipi iletişim (milyarlarca sensör ve cihazı birbirine bağlayan) gibi şirkete özgü 5G uygulamaları etrafında da bir miktar hareket görülebilir.

Telekom sektöründe Blockchain fırtınası başlıyor

Blockchain teknolojisi telekom sektöründe adaptasyonunu artırıyor. Blockchain teknolojisi denildiğinde çoğu kişinin aklına kripto paralar ve özellikle de Bitcoin gelebilir. Bunun en büyük nedeni ise bu dijital ve merkezsiz para birimlerinin kullanıldığı teknolojinin Blockchain olması. Ancak 2019 yılında Blockchain teknolojisinin diğer sektörlerde de yaygınlaşmasına kesin gözüyle bakılıyor.

İçerik kaynakları daha merkezsiz bir yapıya kavuştukça içerik oluşturucuların doğrudan tüketicilere ulaşma ve yeni yollardan para kazanma yetenekleri art arda gelecek. Geliştiriciler, içeriklerini paraya dönüştürmek için ya içeriği yukarı çeken ve popülerliği ödüllendirilen hayranlar topluluğu aracılığıyla ya da Blockchain üzerine inşa edilmiş tescilli coinleri kullanarak doğrudan ödemeler yoluyla Blockchain kullanmaya başlıyorlar.

Gerçek akıllı şehir dönemi başlıyor

2019'da, dünya genelinde 10 milyardan fazla IoT (nesnelerin interneti) bağlantısı olacağı tahmin ediliyor. Bunların 4 milyarı ise endüstriyel bağlantı olacak. Bu endüstriyel bağlantılar, akıllı aydınlatma, ısıtma, ölçüm ve akıllı şebeke gibi akıllı şehir kullanım durumlarını güçlendirmek için veri toplamanın ve iletmenin önemli bir parçasını oluşturuyor.

Geçtiğimiz yıllarda, Telekom sektöründeki servis sağlayıcıların şebekeleri, IoT cihazlarının ürettiği veri miktarını idare etme kapasitesine sahip değildi. Çevrimiçi olarak daha fazla cihaz bağlantısı ve bu bağlantıyı desteklemeye hazır bir 5G ağının geliştirilmesiyle de 2019'da inşa edilecek ilk gerçek akıllı şehirlerin yükseleceği tahmin ediliyor. ABD, Çin ve Hindistan gibi ülkelerdeki büyük metropol merkezleri ise kendi akıllı şehir girişimlerini yönetiyor olacak. Şu an ise teknolojik yönden gelişmiş bu merkezlerden hangisinin ilk gerçek anlamdaki akıllı şehri inşa edeceği merak konusu.

Bulut çözümlerinin artışı ile telekom sektörü daha esnek hale gelecek

Telekom endüstrisindeki sağlayıcılar, bulut bilişim gibi teknoloji eğilimleri söz konusu olduğunda bazı zorlukların yanında önemli fırsatlarla karşı karşıya kalıyorlar. Bulut teknolojisini şirket içi çözümlere kıyasla daha düşük maliyetle daha kaliteli, daha esnek ve daha ölçeklenebilir kurumsal BT hizmetleri sunmak için kullanabilirler.

Telekom endüstrisindeki sağlayıcılar, tüketicilerin her yerden erişebileceği, güncelleyebileceği ve satın alabileceği daha fazla bulut tabanlı hizmetler sunması muhtemel gibi gözüküyor.

Makine öğrenmesi ve yapay zekâ tasarrufun anahtarı olacak

Yapay Zekâ (AI) ve Makine Öğrenimi (ML), geçen yıl tüm dünyanın konuştuğu en sıcak kavramlardı. Bu ikisi aynı zamanda telekom gelişiminde de önemli bir rol oynayacak gibi görünüyor. Çünkü pek çok arka ofis operasyonunun ve önemsiz müşteri etkileşimlerinin otomatikleştirilmesine ve iyileştirilmesine yardımcı olacaklar çözümler içeriyorlar.

Müşteri hizmetleri sohbetleri, konuşma tanıma ve müşterilere yönelik ses hizmetleri ve öngörücü bakım, dünyadaki en büyük telekom şirketlerinden bazıları tarafından kullanılmakta. Bu teknolojilerin kullanımı, şirketlere maliyet azaltma, otomasyon yoluyla tasarruf sağlama, tedarik zinciri, fayda tasarımı, işlemleri dijitalleştirme ve ağ maliyetlerini optimize etme fırsatı sunuyor.

Telekom sektöründe büyük resme bakıldığında şirketlerin müşteri desteği, bakım ve daha iyi altyapı için servet harcadığını açıkça ortaya çıkıyor. Yapay zeka ve makine öğreniminde gelişen trendler, bu maliyet merkezlerini etkilemeye devam edecek.